Slovenský horolezecký spolok JAMES
vysoké tatry  český horolezecký svaz  klub slovenských turistov 
sport-outdoor
  shs james    komisie    podujatia    james slovakia    horolezec    horoškola    infocentrum    rozličné    eshop    diskusia    kontakt    dotazníky    chaty    mapa stránky  
 index  Správa Vysokých Tatier  Erasmus  Metodické materiály  Meteo  IFSC  UIAA Utorok 24.10.2017   english version
 Za slobodný pohyb v našich horách
19.12.2012 09:00 | 8381x | komentár: 21x
  

Päť slovenských organizácií zameraných na športové a rekreačné vyžitie nielen v horách, ale predovšetkým v otvorenej prírode – Klub slovenských turistov, Slovenský horolezecký spolok JAMES, Slovenský vysokohorský turistický spolok, Slovenský cykloklub a občianska iniciatíva Naše hory, sa rozhodlo spoločne odštartovať iniciatívu, ktorá doposiaľ nemá v dejinách slovenskej turistiky obdobu.

 
Zľava Martin Porada, Jozef Zábojník, Igor Koller, Peter Perhala, Juraj Hlatký a Marek Heinrich. / Počas tlačovej konferencii. Foto: Dušan Valúch.

Zúčastnené kluby a spolky, ktorých história siaha do 19. storočia a ktoré združujú viac ako 23-tisíc registrovaných členov po celom Slovensku, sa rozhodli zásadným spôsobom zmeniť zavedený  pohľad na ochranu prírody a životného prostredia a tým dosiahnuť urýchlenú prípravu nového Zákona o ochrane prírody a krajiny. Tento krok následne umožní aj zmenu návštevného poriadku Tatranského národného parku (TANAP) a veľkoplošných chránených území, ktoré zúčastnené strany vidia ako prekážku vo voľnom a slobodnom pohybe.
Formuláciou a podpisom Dohody o spolupráci v oblasti ochrany prírody, krajiny a cestovného ruchu chceme aktívne vstúpiť do procesu legislatívnych zmien súvisiacich s trvalo udržateľnou ochranou prírody a zároveň so slobodným pohybom v našich horách. Neprichádzame s ničím novým ani prevratným. Našim cieľom je, aby Slovenská republika bola štátom univerzálnej slobody s konkrétnymi výnimočnými zákazmi, a nie štátom univerzálneho zákazu s konkrétnymi výnimočnými povoleniami. 
Ako prioritu si stanovujeme urýchlenú a kvalitnú prípravu nového Zákona o ochrane prírody a krajiny. Žiadame, aby sa zaviedol systém individuálnej zodpovednosti v oblasti ochrany prírody na úkor systému kolektívnej zodpovednosti. Zároveň zdôrazňujeme, že práve turisti sú osobami, ktoré sa ako prvé začali o prírodu starať a bojovať proti jej devastácii. Systém univerzálneho povolenia a individuálnych zákazov chceme presadiť vo všetkých oblastiach pohybových aktivít (pešia a vysokohorská turistika, cykloturistika, skialpinizmus, vodná turistika, horolezectvo, paragliding, jazdectvo a pod.).
Výsledkom verejnej diskusie by malo byť rozdelenie hôr na oblasti, kde je zakázaná akákoľvek činnosť všetkým osobám bez výnimky a na oblasti, v ktorých sa môže turistika v jeho jednotlivých formách pestovať. Dôraz kladieme na otázky ochrany prírody a krajiny.  Zároveň budeme presadzovať také zmeny návštevného poriadku v TANAP-e a iné veľkoplošné chránené územia, ktoré by viedli k maximálnej bezpečnosti pre návštevníkov: značenie turistických chodníkov, technické zabezpečenie vysokohorských chodníkov – napr. ferratový prístup k zabezpečeniu istenia v kritických miestach, orientačné a informačné body, a pod. Naším cieľom bude rovnako ešte pred prijatím nového zákona spolupracovať na urýchlenom sprístupnení turistických, cykloturistických a iných trás v lokalitách, v ktorých nedochádza sprístupnením k poškodzovaniu životného prostredia a prírody.
Ako najbližší krok našej spoločnej činnosti chceme otvoriť otázku prijatia zmien v súčasnom Návštevnom  poriadku TANAP-u, ktorým by sa sprístupnili vybrané oblasti Tatier.

V Bratislave 14. decembra 2012

Kontakt: JUDr. Marek Heinrich, Tel.č.: 0903 885 395, marek.pravo@gmail.com

dohoda o spolupráci v oblasti ochrany prírody a krajiny a cestovného ruchu




KOMENTÁR K ČLÁNKU

Za slobodný pohyb v našich horách [ 19. 12. 2012 9:54:07] - reagovať
Päť slovenských organizácií zameraných na športové a rekreačné vyžitie nielen v horách, ale predovšetkým v otvorenej prírode – Klub slovenských turistov, Slovenský horolezecký spolok JAMES, Slovenský vysokohorský turistický spolok, Slovenský cykloklub a občianska iniciatíva Naše hory, sa rozhodlo spoločne odštartovať iniciatívu, ktorá doposiaľ nemá v dejinách slovenskej turistiky obdobu.
  • Za slobodný pohyb v našich horách [mato 1. 1. 2013 16:45:24] - reagovať
    inac este jedna vec ma napadla asi tym trochu prikurim do ohna. ale v ramci spristupnenia oblasti nemohli by sa v tatrach tak trochu vystrielat medvede? hlavne na leto? ... ?) napriklad okolo krivana, v rakusku s tym problem neni. tyrolaci maju doma kozuchy a lezci pokojne nastupy

  • Za slobodný pohyb v našich horách [tatranska čaja 27. 12. 2012 20:43:34] - reagovať
    Až na ten paraglajding može byť. Na lietajuce a plachtiace veci reaguju kamzíky fakt panicky. Zaleži od vyšky letiaceho ale štartovat odnekial musi.

    • Za slobodný pohyb v našich horách [quido 5. 1. 2013 16:53:17] - reagovať
      Nemyslim si ze paraglidisti strasia kamziky a keby si kaamzik aj vcimol nejakeho paraglidistu nemyslim si ze by mu to uskodilo. Orly lietaju s paraglidistami a zatial ziadnemu zvieratu praragliding neposkodzuje dokonca ani zeleni .. Paraglidisti maju svoje uvazenia co sa kde da a moze a skor sa o prirodu staraju a z vysky obdivuju a nemyslim si ze su poskodzujuci prirodu a jej zivocichov. Kto tvrdi opak asi nevie o paraglidingu skoro nic.

  • Za slobodný pohyb v našich horách [vietor 26. 12. 2012 15:05:15] - reagovať
    SOM ZA všetkými 20timi, nech z nás tzv. ochranári nerobia skoro kriminálnikov, ale hlavne že ťažba a výstavba pokračuje.

  • Za slobodný pohyb v našich horách [Anonym 20. 12. 2012 5:41:09] - reagovať
    Super, ešte že sa dohodli v Bratislave. Túto aktivitu by som privítal skôr tam kde patrí - v horách. V Bratislave nech riešia slobodné parkovanie.

    • Za slobodný pohyb v našich horách [vlado Ceniga 24. 12. 2012 7:17:55] - reagovať
      anonym, ty si ale kokot

  • Za slobodný pohyb v našich horách [Láďa 19. 12. 2012 17:27:52] - reagovať
    Tuto iniciativu nechápu. Bude vše povoleno kromě výslovných zákazů. No a? Jsou lidi, kteří i výslovné zákazy porušují. Např. jeden ze signatářů iniciativy Igor Koller. Přes zákaz používání magnezia v Teplických skalách, ba dokonce i přes novelizovaná omezení ČHS na pískovci maglajzoval.

    Jak upřímě to teda myslí??

    Osobně jsem se nikdy s žádným omezením v Tatrách nesetkal (pravda, nikdy jsem nechtěl stanovat pod stěnou), naopak tam byly vždy davy lidí.

    • Za slobodný pohyb v našich horách [Jano Banko 2. 1. 2013 21:46:02] - reagovať
      Tak kedy uz konecne odstrnime tuto malichernost? Mam 76 rokov,pred 60 rokmi som liezol uz na Prachovskych skalach a este su tu pre dalsie generacie, na Klamarke sa este stale lezie bez problemu a na Glockneri som isiel pred rokmi uz na vrchol v procesii ako na Stare Hory. Vsetko pristupne a este stale sa nic prirode nestalo. Horskych sportovcov je stale viacej, tak kde maju ist?
      Pomaly sa delime ako klerikali, na normalnych a na ortodoxnych, nie priroda
      je nepriatelom, ale my medzi sebou a to je zle.Kompromis sa robi za zelenym
      stolom a nie v boxringu.

    • Za slobodný pohyb v našich horách [OndroK. 19. 12. 2012 20:40:26] - reagovať
      Ono je to takové logické - bude konečně uplatněna částečná presumce neviny. Takže zákazy jen na vybrané vrcholy nebo cesty/nástupy a ne jak teď zákaz na vše a z toho pár vyjímek. Ale čekám, že se zvedne poplatek za zásah Horské záchr. služby. Bo až se tam navalí ty davy lidí, kteří předtím chodili jen po magistrále a teď si budou moct slobodne pomocí reťaze vyšplhat na Gerlach, bude veselo.

      Osobně jsem za povolení přítupu na vrchol, ale bez instalace pomůcek. Keď si myslíš, že na to máš, tak tam choď. Kdyžtak tě odvezou v dřevěném župánku.

      • Za slobodný pohyb v našich horách [L 20. 12. 2012 9:27:33] - reagovať
        Tím jsi ovšem neodpověděl na hlavní bod mého příspěvku, že Koller stejně na nějaké zákazy kašle.

        • Za slobodný pohyb v našich horách [Klingáč 20. 12. 2012 14:50:51] - reagovať
          Ty sa kroť počúvaj! Diskutérov tvojho typu nám naozaj nie je treba. Podjebávať, podjebávať a ešte raz podjebávať. Prvý krát je to (možno) pre niekoho vtipné. Skús si článok ešte raz v kľude prečítať, identifikuj jeho hlavnú myšlienku a potom sa zamysli nad tým, či má zmysel sa ďalej baviť o osobe Igora Kollera.

  • Za slobodný pohyb v našich horách [lubo 19. 12. 2012 13:29:20] - reagovať
    vyborne, nech sa podari presadit co najviac !

  • Za slobodný pohyb v našich horách [Eric 19. 12. 2012 11:17:47] - reagovať
    SUPER! Hadam to nebudu zasa len nejake vykriky do tmy. Dufam, ze vas budu brat do hry a ze nieco uhrate. Za seba by som len spomenul, podla mna nezmyselne rozkuskovanie obmedzeni horolezeckej cinnosti. Mohli by uz zmiznut take veci ze zakaz lezenia na tom a tom rebre, alebo od toho sedla po tu priehybu, ved to je chore. Aj tak to vsetci co tam chodia porusuju, lebo nie su schopni si to zistit a zapamatat.

    • Za slobodný pohyb v našich horách [Lubor 23. 12. 2012 13:22:33] - reagovať
      sa to bude lepsie pamatat ked bude zoznam co je zakazane ako keby bol zoznam povoleneho. Lebo pri tom zozname zakazaneho skor mozu napisat co sa tam chrani, celkovo to da viac logiku.


    • Za slobodný pohyb v našich horách [mato 22. 12. 2012 23:41:59] - reagovať
      inac takym sukromnym pohladom sa mi vlastne zakazane oblasti pacia, lebo tam, ako jamesak (aspon tak myslim) mozem chodit a nikto tam neni. kdezto narysy sa rynie dav ako na vlak. mozno nieco by predsa len mohlo zostat zakazane a povolene len pre lezcov z nejakeho spolku

      • Za slobodný pohyb v našich horách [Marek 27. 12. 2012 9:38:58] - reagovať
        Chapem ze Ti to vyhovuje, ale to neznamena ze je to spravne.
        Nemali by sme sa hrat na elitarov.
        To ze sme clenmi nejakeho spolku nehovori nic o tom ze sme v niecom lepsi, ako ostatni.


        • Za slobodný pohyb v našich horách [mato 1. 1. 2013 16:30:03] - reagovať
          bohuzial mas pravdu, svedcia o tom konzervy v autobuse pod volovkou alebo osraty bivak pod PP vezou. ja by som si prial aby sme elitarmi boli. skoda ze nie sme. ale mozme si za to sami.

      • Za slobodný pohyb v našich horách [Eric 26. 12. 2012 19:42:33] - reagovať
        Ja som tym myslel absolutne zakazy. Takze aj tie, ktore platia pre jamesakov a tak...

      • Za slobodný pohyb v našich horách [Martin V. 23. 12. 2012 15:49:27] - reagovať
        podobne. suhlas

      • Za slobodný pohyb v našich horách [Barbora 23. 12. 2012 12:22:17] - reagovať
        suhlas

        • Za slobodný pohyb v našich horách [Jano Banko 11. 1. 2013 20:54:59] - reagovať
          Co by sa stalo, keby sme sa divali na zakazy v Tatrach aj z ineho uhla, napriklad ze TANAP by stratil ich vladu nad Tatrami, mnoho ludi by stratilo pracovne miesta, nastala by retazova reakcia aj na ine objekty, napriklad teraz musia neclenovia Jamesu na turu angazovat horskeho vodcu, ked je to volne, strati 90% vodcov robotu. Aj medzi vodcami nie je ta situacia ruzova,
          tiez sa biju medzi sebou, kto ma ktoru oblast, lebo vedenie na Gerlach donesie
          viacej, ako niekde na Zeruchovu Vezu. To je vsetko komplexny problem a preto sa da o tom debatovat len s prilbou na hlave.


Vlado Linek © 1999 - 2017 členstvo ا  antidoping ا  kalendár ا  archív jamesáka ا  predplatné ا  horoškola ا  počasie ا  sprievodca ا  umelé steny  19054784