Slovenský horolezecký spolok JAMES
vysoké tatry  český horolezecký svaz  klub slovenských turistov
sport-outdoor
sirjoseph
  shs james    komisie    podujatia    james slovakia    horolezec    horoškola    infocentrum    rozličné    eshop    diskusia    kontakt    dotazníky    chaty    mapa stránky
 index  Správa Vysokých Tatier  Erasmus  Metodické materiály  Meteo  IFSC  UIAA Pondelok 17.12.2018   english version
 Spišiaci v akcii
17.02.2011 10:00 | 9007x | komentár: 14x

11. februára 2010 sa dvaja Spišaci – Jano Čech a Mišo Sabovčík vybrali kuščičko popatrec do totej Čarnej Javorovej dolinky. V sobotu 12. 2. ráno bars fúkalo ta z chatky vyšli až na obed, ale aj tak scyhli vylesc tri dlužky cesty Tatarka – Jurečka za IV+/V-.

Žeby ich druhý dzeň neboleli herbety, ta sebe ohabyli sersant pod cestu El - Niňo.

13. 2. o 7.00  vyrážame z chatky a pod stenou losujeme kto začína ťahať. Janovi určil los prvú ťažkú dĺžku, v ktorej má byť ľad 90°. No nad sebou vidíme len suchý, rozbitý a mierne previsnutý kút s pochybnou možnosťou istenia. Po pár metroch lezenia sa Jano ocitá s vylomeným chytom opäť na štande. Repete sa podarilo za moralových M7!!!

Jano v druhej dĺžke, kde mal byť ľad. / Mišo na začiatku najťažšieho úseku tretej dĺžky. / Jano v najťažšom úseku štvrtej dĺžky.

Mišo nalieza do tretej dĺžky, o ktorej vieme, že na jej konci je sedmičkové miesto, ktoré Fero Compel (autor prvovýstupu) vyliezol len za pomoci lezečiek. Po šiestich pádoch Mišo potvrdil, že lezečky nepotrebuje. Hladká platňa s minimom chytov pustila za M8. Jano nalieza do štvrtej dĺžky, v ktorej A0-kové miesta prelieza pod previs voľne za M5. No za hranou previsu končí. Je 16: 30, najvyšší čas ,,zaliezť do domčeka“

Domček.

Po rannej káve o 7.00 žumarujeme 50 m na posledný štand. Jano nalieza opäť do svojej dĺžky. Po predošlom nacvičovaní a jednom páde prelieza za M8, ďalej na štand za M6. Pri pohľade na ďalší previs naše ,,bandasky“ plačú. Zvažujeme možnosť voľného lezenia, ktorá sa rýchle vytráca. Nad každého pána je pán, možno by to šlo za iných okolností a určite za hranou M8. Mišo to prelieza za A2 a za hranou previsu predčasne štandujeme.

Štvrtý štand. / Mišo v jedinom technickom mieste. / Vrchol.

Ferov nákres nás navádza do hladkej platne, v ktorej má byť nit, no žiaden na nás nekričí! Po krátkej ,, členskej schôdzi“ Mišo narovnáva dĺžku štruktúrou skaly, na ktorú treba mať ,,gule“, za M6. Ešte jedna dĺžka za M4 a sme na hrane Galérie. Odtiaľ súčasne pokračujeme, snehovými trávami a žľabom, pod vrcholovú stenu. Potom ešte štyri dĺžky, M2- M5, na vrchol Prostredného Ľadového hrbu.

Je 16.30 a my začíname zlaňovať dole stenou k nášmu byvaku. Balíme našu ,,sviňu“ a pokračujeme dole stenou pod nástup.
Pod scenu patrime na hodzinky, je pol dzeviatej, my še šmejeme jak ten mešačik, co na nas tak šumne švici a hlopsky sebe podame ruky. Spominame dalšeho Spišaka, co totu šumnu cestu vylezol pervy, a dzekujeme jemu aj šickym bohom, že še nam postarali o taky krasny zažitek, ftery sme ščastlivo prežili.

Technické detaily: Používali sme dve 60 m laná. Liezli sme na jednej 10, 5, druhú 7, 8 sme používali na ťahanie ,,svine“ a zlaňovanie. Do cesty je potrebný kompletný materiál.

Štýl prelezu: Cestu sme liezli prvýkrát. V tretej a štvrtej dĺžke, po pádoch, sa úseky cesty za M8 preliezali štýlom AF. Okrem úseku v piatej dĺžke za A2, sme  na postup nepoužili žiadne technické pomôcky.

Jano Čech a Michal Sabovčík (climBeer team)

KOMENTÁR K ČLÁNKU

Spišiaci v akcii [ 17. 2. 2011 10:48:21] - reagovať
  • Spišiaci v akcii [Vernarec 27. 2. 2011 20:49:02] - reagovať
    Mišo Sabovčik - je to ten, čo zničil a pokradol istenie a karabíny na skalách vo Vernáry?

• Spišiaci v akcii [Michal Sabovčík 3. 3. 2011 17:59:34] - reagovať
      Ak chceš napíš mi, alebo dohodneme stretnutie a vysvetlíme si to...ak by som ja mal o niekom take niečo písať, musel by som ho kurva dobre poznať a vedieť čo je vo veci!

• Spišiaci v akcii [J. Majkut 28. 2. 2011 22:16:07] - reagovať
      zabudol vôl, že teľaťom bol, ked tu hneď pod tak skvelý článok vysypal takto nevytriedený odpad..
      nech to lezie ďalej chlapi !

• Spišiaci v akcii [Katarina Garcarova 28. 2. 2011 11:35:34] - reagovať
      ti kupim nove, neboj nic, z koho tu robis zlodeja a nicitila, co tu pises somariny ked nevies o co islo

• Spišiaci v akcii [Rado S 28. 2. 2011 18:54:43] - reagovať
        Vernarec sa iba pýtal ako to bolo lebo to nevie, možno sa aj Mišo vyjadri. Jednoznačne je dôležitá ochrana prírody - škoda, že ochranári nezaprotestovali aj pri nových zjazdovkách v Tatrách. Keby išlo o ochranu skál pred ich zničením, sám pôjdem na Vernár vytlkať. Ono o nič nejde, lezenie na Vernári aj tak bolo nič-moc.

• Spišiaci v akcii [korienok 20. 2. 2011 12:52:31] - reagovať
    Gratulujem chlopaci.Konecne lezenie na severe v najkrajsej doline vo vysokom stupni obtiaze.Myslim,ze sa dala dokopy najvymetenejsia zimna dvojica.A chytro utekajte aj do Mai Piu...este raz klobuk dolu borci...

• Spišiaci v akcii [Igor 19. 2. 2011 20:37:03] - reagovať
    Tak to ste pekne zabojovali, to je tazka cesta, aj Fero ma urcite radost. Climbeer sa pekne rozbieha. Tak len chalani opatrne, hlavne Jano... A posli nejaky mail a telefon, nemam kontakt.

• Spišiaci v akcii [Miso Dz. 17. 2. 2011 22:51:28] - reagovať
    Daco tu graduje a ňeľen zabáva !!!
    GRATULUJEM

• Spišiaci v akcii [cyril 17. 2. 2011 22:41:38] - reagovať
    parada chlapi!! gratulujem k vykonu a prajem este vela vylezenych ciest. na spisi to oziva!

• Spišiaci v akcii [vilo 17. 2. 2011 16:05:44] - reagovať
    Jak tak patrim, tak dajak zrobime Spišacke repro!
    Fakt super výkon!

• Spišiaci v akcii [adi 17. 2. 2011 11:12:01] - reagovať
    pekne chalani! ;-)

• Spišiaci v akcii [MartinK 17. 2. 2011 23:15:37] - reagovať
      Parada chlapi!!!Respekt a obdiv!
      Snad aj ja take poleziem,ked budem velky:)

Vlado Linek © 1999 - 2018 členstvo ا  antidoping ا  kalendár ا  archív jamesáka ا  predplatné ا  horoškola ا  počasie ا  sprievodca ا  umelé steny  22250769